Gry ratownicze ( 3 szt. ) GRA RATOWNICZA 'WYPADEK' 1.Dane ogólne: - gra do zastosowania na wycieczce biwaku lub biegu sytuacyjnym - ma sens gdy bierze w niej udział zastęp max.8 osobowy 2.Przebieg gry - ktoś z ekipy ( "przypadkowy" członek zastępu lub ktoś obcy ) nagle ,idąc po zboczu skarpy, poślizgnie się i stoczy w dół. - na dole zaczyna krzyczec z bólu i skarżyć się na nogę ( trzeba na początku przygotować sztuczne zgrubienie w kostce oraz do zadania wybrać dobrego aktora ) - zadaniem zastępu jest jak najszybciej unieruchomić uszkodzony staw ( tu skokowy ) i dotransportować gościa do "bazy" - w zależności od terenu można tak zaimprowizować wypadek aby ekipa musiała wykonać proste nosze 3.Potrzebny sprzęt to apteczka zastępu oraz wyposarzenie osobiste harcerzy ( np.:finki chusty ,laski skautowe itp.) UWAGA : Gra podpatrzona w TV "Program harcerski" w wykonaniu drużyny ZHR - nie sprawdzona ===================================================================== GRA WOJENNO-RATOWNICZA 1.Dane ogólne : - gra ma sprawdzić umiejętności posiadaczy lub zdobywających sprawności "higienisty" i "sanitariusza" - potrzeba dużo sprzętu "medycznego" ( bandaże ,gazę ,wodę "utlenioną" ,coś udającego środki przeciwbólowe ,nosze lub coś co je udaje ) - reszta sprzętu to : oznaczenia stron walczących i sędziów , wyposarzenie "szpiatla" sprzęt sędziowski ( oznaczenia ,straszak z rakietami ,zegarek) - teren :urozmaicony ,zależny od założeń taktycznych części wojennej 2.Podział uczestników i ich ekwipunek: - obrońcy - ilość nie za duża w zależności od założeń taktycznych ( nietykalni ) - obsługa "szpiatala" - posiadacze lub zdobywający sprawności "sanitariusza" i "ratownika" (szef szpiatla) - patrole sanitarne - 5 os. w tym min.jeden ze sprawnością lub zdobywający "sanitariusz" lub "ratownik" (ilość odpowiada ilości atakujących ok.jeden patrol na 15 uczestników) - posiadaja nosze i apteczkę z potrzebnymi środkami oraz są oznaczone - atakujący - ilość odpowiednia do założeń taktycznych - podzieleni są na kategorie: -"higieniści" posiadacze a lepiej zdobywający (mają sprzęt do samoopatrzenia) - reszta - atakujący podzieleni są na ekipy w składzie 1/3 "higienistów" 2/3 reszta - każdy uczestnik posiada swoje oznaczenie i kartkę ( najlepiej zaklejoną) z rodzajem "rany" którą otrzymał w razie wyeliminowania przez obrońców - sędziowie - po jedym w "szpitalu" i w "bazie",reszta na polu walki 3.Zadania uczestników: - obrońcy - wyeliminować max. ilość atakujących przez zerwanie oznaczenia - obsługa szpitala - opatrywać wszystkich którzy przychodza samodzielnie wg.zranienia na kartce - patrole sanitarne - opatrywac wszystkich rannych wzywajacych pomocy na polu walki wg. zranienia opisanego na kartce .Po opatrzeniu dostarczyć rannego do szpitala do oceny sędziego .Potem wraca na pole walki . - patrole sa bezstronne - atakujący - wykonać zadanie bojowe - po wyeliminowaniu przez obrońcę otworzyć kartkę i postępować wg. instrukcji - sędziowie - w "bazie" :założyć oznaczenia atakującym i wypuszczać ich w.w ekipami - w "szpitalu" : sprawdzać jakość opatrunków - na polu walki : czuwać nad przebiegiem gry wojennej ( fair play ) 4. Przykładowe założenia taktyczne : 4.1 Zdobycie proporca (ok.2 h) - 3-4 obrońców na ok.25 atakujących podzielonych na 3 ekipy ( dwie ekipy z noszami ) - w pewnym miejscu ustawia się proporzec z ok.2 metrową strefą bezpieczeństwa - atakujący mają przekraśc sie do proporca 4.2 Konwój ( ok 1.5 h) - atakujacy maja przejść okresloną trasę (najlepiej w około szpitala - łatwiej dla noszowych ) - obrońcy organizują zasadzki - atakujący mają przedrzeć się przez zasadzki - można zastosować wariant z eliminowaniem obrońców 5.Przykładowe "zranienia" : 5.1 "Higieniści" (mają sprzęt do samoreanimacji) - Sidła zainstalowane przez obrońców przecięły ci skórę prawej nogi 15. cm pod kolanem .rama długości 4.cm Możesz opatrzyć się samodzielnie .( bandaż zwykły + gaza + woda ) - Otrzymałeś silne uderzenie w lewy nadgarstek . Stłuczenie lub złamanie . Możesz opatrzyć się samodzielnie . ( b.elastyczny) - Podczas walki z obrońcą wybiłeś ze stawu palec środkowy lewej ręki . Możesz opatrzyć się samodzielnie . (dwa b.zwykłe wąskie) - Trafiłeś prawą nogą na rozciągnięty drut kolczasty .Masz kilka niewielkich ran szarpanych ok.20 cm nad kostką Możesz opatrzyć się samodzielnie . ( b.zwykły + gaza + woda) - Podczas walki poważnie rozciąłes lewy kciuk. Głęboka rana na całej długości palca Aż do nadgarstka . Możesz opatrzyć się samodzielnie . ( dwa b.zwykłe wąskie + gaza + woda ) - Źle postawiłeś lewą nogę .Skręcenie kostki . Możesz opatrzyć się samodzielnie . (b.elastyczny) - Atakujący cię obrońca rozciął ci nożem dwa palce lewel ręki . Możesz opatrzyć się samodzielnie . ( dwa b.zwykłe + gaza + woda) - Otrzymałeś ranę ciętą ok.5 cm powyżej prawego nagdarstka .Rana długosci ok. 10 cm . Możesz opatrzyć się samodzielnie . ( b.zwykły + gaza + woda) - W walce z obrońcą zraniłeś się w lewą dłoń .Rana długości ok 5 cm. Możesz opatrzyć się samodzielnie . ( b.zwykły + gaza + woda ) - Otrzymałeś ranę cięta nożem . Rana długości ok. 6 cm między łokciem a nadgarstkiem lewej ręki. Możesz opatrzyć się samodzielnie . ( b.zwykły + gaza + woda ) 5.2 Ranni lżej - Przeciwnik postrzelił cię w lewą rękę ok. 15 cm nad łokciem .Kość jest cała Udaj się do szpitala w celu opatrzenia. - Dziki zwierz wyskoczył z krzaków i ugryzł cię w prawą łydkę ok 20 cm pod kolanem . ana szarpana 8 x 10 cm . Udaj się utykając do szpitala w celu opatrzenia. - Wybuchł granat. Podmuch eksplozji rzuciłcię na drzewa. Uderzając złamałeś prawy obojczyk .Udaj się do szpitala w celu opatrzenia. - Obrońca uderzył cię kijem łamiąc ci prawą kość ramieniową .Złamanie zamknięte . Udaj się do szpitala w celu opatrzenia. - Obrończ zaatakował cię kosą . Rana cieta przez prawe oko aż do ucha . Udaj się do szpitala w celu opatrzenia. - Wpadłeś w pułapkę obrońców. Żrąca substancja spowodowała oparzenie III stopnia prawej dłoni . Udaj się do szpitala w celu opatrzenia. - Otrzymałes ranę ciętą z przodu prawego uda . Rana jest płytka ale ma długość ok 20 cm . Udaj się do szpitala w celu opatrzenia. - Obrońca uderzył cię saperką w lewą kość przedramienia . Odłamek kości przebił ci skórę ok 10 cm przed łokciem . Udaj się do szpitala w celu opatrzenia. 5.3 Rany ciężkie - Otrzymałeś postrzał w klatkę piersiową po lewej stronie w dole żeber .Rana ma tylko wlot . Nie możesz iść .Wzywaj pomocy . - Obok ciebie eksplodował granat. Odłamki raniły ci nogę .Rana szarpana z krwoktokiem średnicy ok. 8 cm na prawym udzie tuż nad kolanem . Nie możesz iść .Wzywaj pomocy . - Obrońca pchnął cię bagnetem w żołądek . Głęboka rana długości 3 cm ond pępkiem. Nie możesz iść .Wzywaj pomocy . - Wybuchła mina .Odłamik raniły ci głowę nad czołem i tuż przy lewym okiem .Krew zalały ci oczy .Nie możesz iść .Wzywaj pomocy . Gdy przyjdzie patrlo sanitarny tracisz przytomność. - Wybuchł granat .Odłamki poszarpały ci brzuch . Widać wystające jelita .Rany z lewej strony brzucha o pow. 20 x 20 cm.Nie możesz iść .Wzywaj pomocy . - Wpadłeś w sidła obrońców .Ostra metalowa lina Przecięła ci ścięgna w lewym kolanie .Pozioma rana cięta prawego kolana długości ok 15 cm.Upadając złamałeś prawy bark.Nie możesz iść .Wzywaj pomocy . - Wpadłeś do wilczego wołu obrońców .Masz złamaną lewą nogę ( kość piszczelowa ).Złamana kość przebiła ci skóre ok. 10 cm pod kolanem . Nie możesz iść .Wzywaj pomocy . - Eksplodował granat .Odłamek poszarpał ci skórę na lewej nodze ok.10 cm poniżej kolana z tyłu . Nie możesz iść .Wzywaj pomocy . - Wpadłeś w pułapkę obrońców .Spadająca gruba gałąź złamała ci prawą kość udową . Nie możesz iść .Wzywaj pomocy . - Otrzymałeś pchnięcie bagnetem w plecy koło prawej nerki .Głęboka rana długości 4 cm . Nie możesz iść .Wzywaj pomocy . - Wszedłeś w pułapkę obrońców . Ostre kije w niewielkim dołku przebiły ci na wylot obie stopy . Nie możesz iść .Wzywaj pomocy . 6. Uwagi końcowe - atakujący po opatrzeniu pozostają w szpitalu ok 10 min po czym ... kończą grę . - można im. przypinać kartki z godziną wykonania opatrunku ( nad kwarantanną czuwa sędzia) - po odleżeniu swojego ranni zwijają swoje opatrunki aby pomóc obsłudze gry Gra wypróbowana na obozie w Zarzeczu w lipcu 1996 na zajęciach popołudniowych . BIEG RATOWNICZY "BEZ KROPLI KRWI" 1.Dane ogólne - przygotowane na podstawie kursów panufnikowskich - nie potrzeba sprzętu zbyt wiele ( co najwyżej jeden bandaż elastyczny, dwa opatrunki wojskowe, dwie chusty, butelkę wody jako napój, paczkę witaminy C jako środki przeciwbólowe na każdy patrol ) - na zasadzie biegu rotacyjnego - ROLE OBSŁUGI - rozprowadzający - zbiera patrole na obydwie tury - objaśnia szczegóły gry (punkt 2) - tłumaczy fachowośc pozorantów i bezsens apelacji ( jeżeli jakieś to tylko na piśmie ) - dzieli na dwie tury wszystkie patrole - przydziela patrole do pozorantów - rozdaje "apteczki" - przyjmuje apelacje - czasowy (POSIADA MIN 30 PETARD którymi wyznacza czas) - pilnuje czasu na punktach - co 10 minut odpala petardę dając znać patrolom, że przyszła pora na zmianę) - pozoranci ( mają sprzęt do pozoracji + kartkę na punktu i pisadła ( najlepiej dwa) - rozprowadzają patrole na start - wysyłają patrole na pierwszy punkt - wracają z patrolami na metę - POZORUJĄ - oceniaja patrole po numerach - po "petardzie" wysyłają patrole na następny punkt 2. Przebieg biegu - wyznaczenie trasy w kształcie okręgu o ilości punktów odpowiadającej ilości patroli biorących udział w grze - o środku okręgu wyznaczenie miejsce dla "czasownika" - odstępy pomiędzy punktami nie powinny być zbyt długie gdyż nie chodzi o bieganie lecz o ratownictwo - zaznaczenie punktów ( np.kartkami na drzewach ) - odprawa z pozorantami : rozdanie ról, omówienie przypadków - zbiórka wszystkich i przydzielenie patroli pozorantom - rozprowadzenie patroli do punktów przez pozorantów oraz rozstawienie czasownika 3.Właściwy przebieg gry - potrol ma 10 minut na znalezienie i udzielenie pozorantow pomocy oraz zaopiekowanie się nim gdyby sama akcja trwała krócej - pozorant po przyprowaddzeniu partolu na początku wypuszcza patrol bez udzielenia sobie pomocy - na końcy gry patrol udziela pomocy osobie w punkcie, w którym zaczął bieg - każdy patrol posiada znak rozpoznawczy wg. którego pozorant dokonuje oceny - najlepiej oznaczyć każdy patrol numerem : np chusta harcerska biała lub czerwona z numerem noszona na rękawie przez szefa patrolu, górny róg chusty przypięty agrafką do pagonu) 4.Przebieg gry w przypadku dużej ilości patroli (dwie tury) D-80 zbiórka pozorantów i obsługi (przygotowanie i rozdział ról i miejsc) D-70 przejście trasy z pozorantami i ustalenie kolejności i miejsc pozoracji D-20 zbiórka patroli z apteczkami, podział na dwie tury rozdanie numerów i "apteczek" (dwa opatrunki wojskowe, ew. bandaż elastyczny) D-10 wyjście patroli z pozorantami na punkty D START (12 patroli x 10 minut na każdy punkt) D+115 Zbiórka drugiej tury ze sprzętem D+120 koniec I tury, patrole schodzą z pozorantami na "metę" D+125 Przydzielenie pozorantom drugiej tury patroli, wyście drugiej tury na punkty D+135 START II TURY (12 patroli x 10 minut na każdy punkt) D+255 Koniec II tury, patrole schodza na "metę" do D+270 czas na apelacje i skargi (wyłącznie na piśmie) do D+300 rozpatrzenie skarg (wszystkie negatywnie) podliczenie punktów 5.Uwagi : - należy zwrócić uwagę na powagę sytuacji - należy zaopatrzyć pozorantów w tabele punktacji ( rubryki : patrol, punkty, uwagi ) - punktacja ( 3,2,1,0 ) 6.Role pozorantów : -OFIARA WYPADKU SAMOCHODOWEGO -Pozorant Siedzi w samochodzie oparty o kierownicę.Głowa pochylona do przodu.Nieprzytomny. Nie jest przypięty pasami -Ratownicy 1.Kontrola oddechu i tętna 2.Badanie stanu poszkodfowanego bez wyciągania z pojazdu 3.Stwierdzenie braku uszkodzeń 4.Wyciągnięcie prawidłowe z pojazdu oraz ułożenie w pozycji bocznej -ATAK PADACZKI -Pozorant (najlepiej dwóch na zmianę) ( pozorant z silnymi mięśniami i kondycją ) Leży.Gdy podchodzi patrol (ok.5 m) zaczyna gwałtownie trząść całym ciałem. Nie reaguje na głos ratowników. Po około 2 min stopniowo przestaje i symuluje głęboką utratę przytomności. ( brak jakiegokolwiek kontaktu z ratownikami ) -Ratownicy 1.Próba nawiązania kontaktu 2.Podtrzymanie głowy i osłoniecie jej przed urazami 3.Wsunięcie pomiędzy zęby kawałka materiału ( np.chusteczki ) (wsunięcie patyka punktowane niżej bo poszkodowany może poranić sobie jamę ustną) 4.Po zakończeniu ataku sprawdzenie tetna i oddechu oraz postępowanie jak we wstrząsie ( głowa w tył, okrycie i nogi lekko do góry) -ZŁAMANE ŻEBRA -Pozorant ( płci męskiej ) Leży lub siedzi koło konara lub drzewa (potknął się ) Skarży się na ból w klatce piersiowej. Skulony. Oddycha płytko i z trudem. Trzyma się za prawą stronę klatki piersiowej. Przy kontroli prawej strony klatki piersiowej reakcja bólowa -Ratownicy 1.Nawiązanie kontaktu z poszkodowanym 2.Rutynowa kontrola stanu w celu wykluczenia innych urazów 3.Stwierdzenie możliwości uszkodzenia żebra 4.Uspokojenie poszkodowanego 5.Nie krępowanie ruchów klatki piersiowej bandażem elastycznym -ZŁAMANIE RĘKI Z "DODATKAMI" -Pozorant (pozycja półleżąca przy drzewie) Przewrócił się ewentualnie spadł z drzewa. Siedzi oparty o coś. Kontaktuje. Odpowiada na pytania ale z bólem. W momencie badania prawego barku symuluje reakcję bólową i utrate przytomności. Po około 2 minutach symuluje duszenie się typowe dla braku drożności dróg oddechowych. Szarpie przeponą. -Ratownicy 1.Prawidłowe nawiązanie kontaktu. 2.Rutynowe badanie poszkodowanego. 3.W momencie utraty przytomności ułożenie na plecach i odchylenie głowy w tył ( po odchyleniu poszkodowany oddycha normalnie) 4.Unieruchomienie kończyny -ZŁAMANIE NOGI -Pozorant Poszkodowany leży na boku. Przytomny. Skarży się na ból przwej nogi. -Ratownicy 1.Nawiązanie kontaktu z ofiarą 2.Przeprowadzenie rutynowej kontroli stanu poszkodowanego 3.Stwierdzenie urazu uda ( przy dotyku lub próbie jakiegokolwiek poruszenia kończyną pozorant krzyczy z bólu ) 4.prawidłowe unieruchomienie kończyny -OMDLENIE NA OCZACH PATROLU -Pozorant Idzie w kierunku patrolu. Chód niepewny, powoli z lekko pochyloną głową. Próbuje zapytać o coś ( np."Czy nie wiecie ....") .Około 2 kroki od patrolu wiotczeje i upada na ziemię. Nie reaguje na głos ratowników. Przy prawidłowo przeprowadzonej akcji po około 20 sekundach stopniowo powraca do świadomości. -Ratownicy 1.Próba podtrzymania i złagodzenia upadku 2.Stwierdzenie oddechu i tętna na tętnicy szyjnej. 3.Podniesienie w górę rąk i nóg 4.Po odzyskaniu przytomności stopniowy powrót do pionu ( najpierw usiąźć i op chwili wstać przy pomocy ratowników ) Uwaga: Gdy ratownicy od razu podniosą do pionu po kilku sekundach pozorant znów mdleje już na dłużej -WSTRZĄS POURAZOWY -Pozorant Leży ze zmoczoną twarzą ( symulacja zimnych potów ). Dobrze aby był lekko upudrowany na blado i ew. lekko sino pod oczami. Przy pomocy silikony można zasymulować brak tętna obwodowego na tętnicach nadgarstków. Oddycha szybko i płytko. Ma szeroko otwarte wytrzeszczone oczy. Nie reaguje na głos ratowników. Tępo patrzy w górę. -Ratownicy 1.Próba nawiązania kontaktu. 2.Szybkie rutynowe badanie stanu poszkodowanego 3.Próby uspokojenia poszkodowanego 4.Okrecie 5.Uniesienie nóg w góre na około 30-35 cm. 6.Kontrola oddecho i tętna co 2-3 min. -USZKODZENIE KRĘGOSŁUPA KRZYŻOWO-LĘDŹWIOWEGO -Pozorant WARIANT I : Spadł ze ściany. Poszkodowany leży koło ściany na plecach. WARIANT II : Leży tuż przy drodze "potrącony" przez samochód Skarży się na ból pleców i krzyży. Przy kontroli kręgosłupa ( hasło:"Złącz nogi" ) brak reakcji nóg. Przy próbie przestawienia lub postawienia traci przytomność. -Ratownicy 1.Nawiązanie kontaktu 2.Rutynowa kontrola stanu 3.stwierdzenie możliwości uszkodzenia kręgosłupa 4.Stabilizacja kręgosłupa przez wsunięcie pod kolana, lędźwie i kark materiału 5.Nie przestawianie pacjęta 6.Uspokojenie poszkodowanego. -NIEPRZYTOMNY -Pozorant Leży na brzuchu. Oddycha. Nie reaguje na głos ratowników. -Ratownicy 1.Próba kontaktu 2.Stwierdzenie oddechu i tętna 3.Rutynowe badanie stanu poszkodowanego leżącego na plecach 4.Ułożenie w pozycji bocznej po badaniu 5. Powtórna kontrola oddecho i tętna -KRWOTOK WEWNĘTRZNY DO JAMY BRZUSZNEJ -Pozorant Leży na boku. Zwinięty w kłębek. Trzyma się za brzuch po środku. Jęczy z bólu. Przy kontroli jamy brzusznej max. napina mięśnie brzucha i jęczy z bólu. Przy próbie odwrócenia na plecy symuluje reakcję bólową i traci przytomność. Jest przytomny i przy próbach kontaktu może wspominać o "tubylcach" z kijami -Ratownicy 1.Próba nawiązania kontaktu. 2.Rutynowa kontrola stanu poszkodowanego. 3.Stwierdzenie przwdopodobieństwa uszkodzenia jamy brzusznej. 4.Nie przestawianie ofiary. 5.Próba uspokojenia poszkodowanego./ -ZAKRZTUSZENIE -Pozorant Przy zbliżaniu się patrolu udaje, że coś je (może jeść np jabłko lub cukierka ). Tuż przy patrolu gwałtownie łapie się za gardło, zaczyna "łapać oddech", wytrzeszcza oczy. Dobrze aby się zaczerwienił na twarzy. Przy słabej lub błędnej akcji po około 30 sekundach traci przytomność. Przy kontroli oddechu symuluje bezdech ( wstrzymuje powietrze) -Ratownicy 1.Ratownik ustawia się za poszkodowanym i podtrzymuje go w pasie. 2.Nakazuje kaszleć 3.Uderzeniea między łopatkami 4.Nacisk na przeponę ( po prawidłowym nacisku zakończyć pozorację ) 5.Gdy ratownik dopuści do omdlenia akcja nie zaliczona -WSTRZĄS MÓZGU -Pozorant Poszkodowany biegnąc uderzył się w pień drzewa. Siedzi trzymając się za głowę. Jest jak pijany. Niewyraźnie odpowiada na pytania. Skarży się na ból głowy i nudności. Co chwilę próbuje drzemać na siedząco. Na przemian jest apatyczny to znowy pobudzony. Chwilami uśmiecha się. Przy badaniu stanu głowy symuluje reakcję bólową. Przy ułożeniu nasilenie reakcji bólowej i stopniowa utrata przytomności. -Ratownicy 1.Próba nawiązania kontaktu 2.Badanie stanu prszkodowanego 3.Nie układanie w pozycji leżącej 4.Próba uspokojenia poszkodowanego. -CIAŁO OBCE W RANIE -Pozorant Przewrócił się w czasie marszu. Poszkodowany ma zasymulowaną ranę uda z kawałkiem zardzewiałego metalu w ranie reakcja bólowa przy każdym dotknięciu okolicy rany. -Ratownicy 1.Uspokojenie poszkodowanego 2.Sprawdzenie stanu kończyny w celu wykluczenia ew. złamań 3.Stabilizacja ciała obcego w ranie 4.Opatrzenie rany -ZŁAMANIE NOGI U PIJANEGO -Pozorant Pozorant leży na prawym boku. Jest przytomny i wulgarny. Twarz pokropiona alkoholem . Przy badaniu prwaej nogi reakcja bólowa. Jest słaby alepróbuje ręką odgonić ratownika. -Ratownicy 1.Próba nawiązania kontaktu. 2.Badanie stanu poszkodowanego 3.Unieruchomienie kończyny poszkodowanego 4.Osłonięcie się od "ciosu" ofiary -RANA GŁOWY Z USZKODZENIEM CZASZKI -Pozorant Poszkodowany leży na plecach. Na karku slad uderzenia (zrobiony szminką ) z ucha sączy się krew jasnego koloru. Nieprzytomny. -Ratownicy 1.Próba nawiązania kontaktu 2.Rutynowa kontrola stanu poszkodowanego 3.Założenie opatrunku chłonącego na ranę 4.Uniesienie głowy 5.Kontrola oddechu i tętna co.2-3 min. -RANA POSTRZAŁOWA KLATKI PIERSIOWEJ -Pozorant (koniecznie płci męskiej) Poszkodowany leży na plecach lub na boku. Dzióra w koszulce a pod nią krwawiąca rana Przytomny. Ma problemy z oddychaniem, krztusi się. Przy położeniu traci przytomność. Gdy ratownicy próbują sprawdzać tętno informuje o jego braku. END !!! -Ratownicy 1.Próba nawiązania kontaktu 2.Rutynowa kontrola stanu poszkodowanego 3.Założenie opatrunku na ranę i uszczelnienie go folią 4.Ułożenie w pozycji półleżącej. Uniesienie głowy 5.Kontrola oddechu i tętna co.2-3 min. -SKRĘCENIE NOGI -Pozorant na ścieżce na lekkiej pochułości w odległości 15m w dłó przy drzewie leży apteczka. Siedzi lub leży na lekkim wzniesieniu. Trzyme się za kostkę. Na twarzy wyraz bulu. Mówi, że spieszył się na punkt koło drzewa z apteczką ale potknął się o korzeń. Prosi o pomoc przy dojściu do punktu. Przy próbie ściągnięcia byta krzyczy z bólu i karze wynosić się partolowi. -Ratownicy 1.Próba nawiązania kontaktu 2.Zebranie wywiadu 3.Unieruchomienie nogi 4.Przeniesienie "na punkt" 5."Podtrzymanie na duchu" -PORAŻENIE SŁONECZNE -Pozorant (wskazana dziewczyna) Poszkodowany leży na plecach. Opalona na czerwono. Na czole zimny pot. Nieprzytomny. Przy próbie przenoszenia odzyskuje przytomność. Mówi nieskładzie i bez sensu. Co chwilę podsypia. Skarży się na ból głowy -Ratownicy 1.Próba nawiązania kontaktu 2.Rutynowa kontrola stanu poszkodowanego 3.Wyniesienie do cienia 4.Okrycie czys przeciwsłonecznym 5.Kontrola oddechu i tętna co.2-3 min. 6. Nie podawanie płynów ani leków. Gra sprawzdona na "Pustynnej Burzy 98"