TURNIEJ RYCERSKI Poniższy turniej może być rozgrywany zarówno wśród harcerzy jak i cywilów. Zasady turnieju mogą być rozmaite ( najlepiej jednak rozgrywać turniej drużynami ) Może to być zarówno jedna wielka arena jak i typ biegu z przeszkodami-konkurencjami. Minimalny stan drużyny to dwie osoby liczba maksymalna nie jest określona. Do prowadzenia turnieju potrzebna jest min jedna osoba główna oraz kilku-kilkunastu pomocników do ustawiania i nadzorowania konkurencji. Do turnieju potrzebna jest niestety duża liczba rekwizytów które w trakcie rozgrywek mogą niestety ulec częściowemu zniszczeniu. należy więc przygotować należyty zapas sprzętu "bojowego" Wskazane jest aby obsługa turnieju przebrana była w stroje rycerskie z epoki. Oto przykładowe konkurencje : Pojedynek na miecze jednoręczne Obsługa 1-2 osoby (zależnie czy walczą zawodnicy między sobą czy też zawodnik z obsługą - w tym przypadku jedna osoba robi za sędziego) Rekwizyty : min dwa miecze( długość głowni ok. 90 cm), tarcze, hełmy zapas to nim dwa miecze, jeden hełm i jedna tarcza Dwaj zawodnicy ( lub zawodnik i jeden z prowadzących) walczą na miecze z zachowaniem zasad posługiwania się bronią sieczną (zakaz pchnięć - tylko cięcia). Walka trwa do np. trzech trafień. Pojedynek na miecze dwuręczne (uwaga -niebezpieczne !!!) Obsługa 1-2 osoby (zależnie czy walczą zawodnicy między sobą czy też zawodnik z obsługą - w tym przypadku jedna osoba robi za sędziego) Rekwizyty : min dwa miecze( długość głowni ok. 120 cm), hełmy zapas to nim dwa miecze, dwa hełmy Dwaj zawodnicy ( lub zawodnik i jeden z prowadzących) walczą na miecze z zachowaniem zasad posługiwania się bronią sieczną (zakaz pchnięć - tylko cięcia). Walka trwa do np. trzech trafień. Pojedynek na korbacze (uwaga -niebezpieczne !!!) Obsługa 1-2 osoby (zależnie czy walczą zawodnicy między sobą czy też zawodnik z obsługą - w tym przypadku jedna osoba robi za sędziego) Rekwizyty : min dwa korbacze (kij długości ok. 40 cm z zamocowaną na końcu na lince lub łańcuszku kulką albo dwiema o średnicy ok. 20 cm zrobioną z małego kamyczka obwiązanego dokładnie papierem lub szmatami), tarcze, hełmy zapas to nim jeden korbacz, jeden hełm i jedna tarcza Dwaj zawodnicy ( lub zawodnik i jeden z prowadzących) walczą na korbacze z zachowaniem zasad (zakaz pchnięć - tylko cięcia). Walka trwa do np. trzech trafień. Pojedynek na kije Obsługa 1-2 osoby (zależnie czy walczą zawodnicy między sobą czy też zawodnik z obsługą - w tym przypadku jedna osoba robi za sędziego) Rekwizyty : dwa kije długości nim 1,4 m zabezpieczone na końcach kawałkami miękkiego materiału i równoważnia długości min 2m. zapas min dwa kije Zawodnicy (lub zawodnik z odsługantem) walczą na równoważni aż do momentu gdy jedna z osób spadnie z równoważni. Zakazane są ciosy niebezpieczne i ewentualnie pchnięcia. Przegrywa ten który pierwszy dotknie podłoża. Rzut włócznią. Obsługa 1-2 osoby Rekwizyty : włócznie, taśma biało-czerwona do oznaczenia strefy niebezpiecznej, śledzie namiotowe do zamocowania sznurka-stref rzutu, paliki do taśmy, sznurek do oznakowania strefy rzutu. Zapas min jedna włócznia. W zależności od ilości włóczni zawodnicy wykonują rzuty na celność lub odległość (min dwa rzuty na osobę) .Max. odległość to ok. 50 m dla panów i 40 m dla pań. Strzelanie z łuku Obsługa 1-2 osoby (w tym jedna znająca się na rzeczy) Rekwizyty : łuk, strzały, tarcze, styropian, stelaże na tarcze, taśma biało-czerwona do oznaczania strefy niebezpiecznej. zapas min trzy strzały na każdą tarczę Zawodnik strzela do tarczy (min trzy strzały) na odległość nim 10 m max 30 m. Strzelanie z procy (uwaga -niebezpieczne !!!) Obsługa 1-2 osoby (w tym jedna znająca się na rzeczy) Rekwizyty : proca, pociski (np. kamienie pomalowane na jaskrawy kolor), tarcze, styropian, stelaże na tarcze, taśma biało-czerwona do oznaczania strefy niebezpiecznej. zapas min 15 pocisków na każdą tarczę Zawodnik strzela do tarczy (min trzy strzały) na odległość nim 10 m max 30 m. Kopijnik Obsługa 1-2 osoby Rekwizyty : kopia (drąg długości min 2 m i wadze min 4 kg), stojaki na cel (min 4), cele (min 4), drugi zawodnik., taśma biało-czerwona lub sznurek do oddzielenia strefy zawodnika od strefy celów, paliki do taśmy zapas min jedna kopia, jeden stojak i jeden cel Cel to np. koła wykonane z drutu o średnicy min 30 cm stojak na cel może przypominać "szubienicę" Para zawodników to "koń" i "jeździec". "Jeździec" na "koniu" ma za zadanie nawlec na kopię jak najwięcej celów. "Koń" nie może się zatrzymywać podczas konkurencji. Cele znajdują się w odległości min 0,5 m od linki oddzielającej strefy "jeźdźca" od strefy celów. Odległość pomiędzy celami to min 10m. Rzut palem Obsługa 1-2 osoby. Rekwizyty : pal długości min 2 m, średnicy min 20 cm, taśma biało-czerwona do oznaczenia strefy niebezpiecznej, paliki do taśmy Punktowana jest odległość pomiędzy bliższym końcem pala a zawodnikiem. "Siatkówka ręcznikowa" Obsługa 1-2 osoby Rekwizyty : siatka do siatkówki lub badbingtona, dwa kije wysokości min 2 m, linka na odciągi do kijów (min 10 m) piłka do koszykówki lub kula ze zwiniętych szmat lub balon z wodą, dwa ręczniki lub szmaty o wymiarach nim 0,4 na 0,8 m. zapas : w przypadku balonów bardzo duża ich ilość i dużo wody Gra odbywa się na boisku do siatkówki lub do badbinktona (min 10 na 20 m). Zadaniem drużyn jest przerzucanie i łapanie, za pomocą ręcznika trzymanego w parach, "piłki" przez siatkę. Rozgrywka toczy się do momentu uzyskania przez drużynę np.7 punktów. Zasady "serwowania" mogą byś podobne do siatkówki ( strata itp.) lub tenisa stołowego (np. 3 serwy i zmiana) Rzut jajkiem Obsługa 1-2 osoby Rekwizyty : dużo jajek niestety surowych, taśma miernicza. Rzuty są wykonywane w parach. Jedna osoba ustawiona przed linią rzutu wykonuje rzut jajkiem na jak największą odległość. Gdy rzucone jajko zostanie złapane z powietrza przez drugą osobę i nie stłucze się, próba zostaje zaliczona. Zespół może powtórzyć rzut tym samym jajkiem zwiększając odległość. Wykonanie próby można prowadzić do momentu rozbicia jajka. Jeżeli jajko po upadku na ziemię nie stłucze się próbę będzie można powtórzyć. Każda Para ma do dyspozycji 3 jajka. Wygrywa para, która zaliczy próbę i osiągnie najwyższą odległość. Rzut głazem Obsługa 1-2 osoby Rekwizyty : taśma biało-czerwona do oznaczenia strefy niebezpiecznej, paliki do taśmy, duży kamień o wadze min 3 kg. lub piłki lekarskie. Zawodnik ma dowolną techniką rzucić kamień na jak największą odległość (max odległość to ok. 25 m.) Turniej strojów rycerskich Obsługa 1 osoba-prezenter Rekwizyty - brak Każda drużyna przybywa na turniej przebrana w stroje rycerskie lub średniowieczne dworskie Oceniana jest pomysłowość i funkcjonalność stroju oraz zachowanie stylizacji. Drużyna stawia się na start i działa w strojach przez cały turniej.